گردشگری صنعتی را می توان به عنوان بازدید از سایتهایی تعریف کرد که نوع خاصی از تخصص گذشته ، حال یا آینده را برای عموم مردم به نمایش
می گذارند.
گردشگری صنعتی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
– گردشگری میراث صنعتی
– بازدید از شرکتهایی که درهای خود را به روی بازدیدکنندگان باز می کنند تا روشهای تولید خود را برجسته کنند –
جهانگردی علمی
از آنجا که صنعت بسیاری از مناطق با تولید مواد غذایی متمایز گره خورده اند ، همپوشانی گردشکری با کشت و صنعت وجود دارد. تورهای تولید آب میوه در نیاگارا ، دره ناپا یا فرانسه ، بازدید از تولیدکنندگان پنیر در هلند ، تورهای بوربن در ایالات متحده، همگی دارای طعم ها و مزه های مشخص منطقه ای به عنوان فرصتی برای دیدن محل تولید یک محصول محلی هستند.
میراث صنعتی و تاریخ:
در این نوع از گردشگری صنعتی از تاریخ صنعت،چرا و چگونگی ساخت آن و حتی کارهای در حال انجام میتوان یاد کرد در این قالب چند نوع مثال میتواند ذهنیت بهتری از این نوع گردشگری به ما بدهد که وجود آن در اکثر صنایع الزامی میباشد، یادمان نرود آرشیو سازی هویت هر کاری در صنعت گردشگری میباشد.
تاریخچه نیروی بخار و انقلاب صنعتی تقریباً از آنجا آغاز
می شود که صنایع دستی دوران استعمار در روستاهای پیشگام به پایان می رسد. منبع اولیه تولید برق آب بوده برای این موضوع آسیاب های آبی کنار مسیر رودخانه ها بوده. که جای خود را به بخار و سپس به برق داد.
در مثالی دیگر راه آهن را میتوان نام برد که یکی از مولفه های مهم انقلاب صنعتی بود و راه آهن میراث تکنولوژی صنعتی دوران بخار را بازسازی می کند.
در برخی از شهرها ، سایت های معادن سابق ممکن است برای تورهای راهنما باز باشند.
برخی از سایت های صنعتی سابق اکنون موزه هستند.
در این بین حتی میتوان برخی جاده ها را که روزگاری مسیر گردشگری-صنعتی گذشتگان بوده نام برد، اتوبان ۶۶ در آمریکا خود یک مثال در این باره میباشد.
گردشگری در کارخانه ها:
چند شرکت صنعتی فعال ، به عنوان یک فعالیت تبلیغاتی با کمک روابط عمومی های خود ، ممکن است مراکز بازدید کننده را اداره کنند ،
تورهای کارخانه ای را با راهنمای گروشگری انجام میدهند و فرصت هایی را برای دیدن محصولات تولید شده فراهم کنند.
تولید کنندگان صنایع دستی ممکن است بخواهند نشان دهند که چگونه محصولاتشان به صورت محلی ساخته می شوند. برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی یا کالاهای مصرفی، فروشگاهی را در سایت کارخانه اداره می کنند و مسافر را به تماشای پنیر یا آبنبات ساخته شده دعوت مینمایند.
گردشگری در کارخانه ها در دنیا بسیار پرطرفدار بوده و تمامی سنین میتوانند از آن بهره ببرند،در این نوع گردشگری به لحاظ تبلیغاتی از بهترین نوع تبلیغات یعنی face to face استفاده میشود و به نوعی کالا و محصول تولید شده در شرکت ها کامل توضیح داده میشود.
در شهرهای صنعتی در دنیا یک تیم هماهنگی تحت یک انجمن تنظیم تمامی برنامه ها رو بر عهده دارد تا با معرفی چندین شرکت طی چند روز بتوانند نکته اصلی طراحی پکیج یعنی ماندگاری بیشتر توریست را برنامه ریزی نمایند،
در مراحل اولیه هزینه برگزاری این نوع تورها با شرکت ها میباشد اما با گذشت زمان به جهت شکل گیری و جهت گیری گردشگری اطلاعات در مرحله اول و سپس تبدیل به گردشگری بیزینسی برای خود شرکت ها برگزاری این نوع تورها جذاب و درآمد زا خواهد بود.
برگزاری تورهای صنعتی در دنیا بر عهده اتاق های بازرگانی میباشد که در مرحله اول با ایجاد نمایشگاه های بین المللی در یک شهر خاص، حجم عظیمی از گردشگر در یک تاریخ مشخص برای بازدید چند ماه قبل کار رزرو خود را انجام میدهند.(نمایشگاه اسباب بازی نورنبرگ که شروع آن از سال ۱۹۵۰ بوده و تا کنون ادامه دارد).
در مرحله بعدی کار تخصصی تر خواهد شد و تورهای بازدید از مناطق صنعتی یک شهر خود یک جاذبه میباشد،لازم به ذکر است با توجه به خاص بودن مخاطب در این نوع از تورها به جهت توریست مورد نظر آن ،
درآمد حاصل از این سبک تورها بسیار زیاد میباشد.
گردشگری کارخانه ای میتواند به صورت یک ایونت در تاریخ مشخص تبدیل شود که هم به صورت داخلی و هم به صورت بین المللی تعریف شود.
مزیت این نوع گردشگری حمایت صنایع مختلف میباشد که خود با ایجاد یک تفاهم نامه فرهنگی و وحدت فکری در بین شرکت های مختلف یک شهر و منطقه میتوان زمینه های مالی را که بزرگترین دغدغه میباشد حل نمود.
جهانگردی علمی:
جهانگردی علمی یک موضوع جالب برای سفر است که جاذبه های علمی را گروه بندی می کند. این برنامه منافع بازدید و کاوش در مکان های علمی ، از جمله موزه ها ، آزمایشگاه ها ، رصدخانه ها و دانشگاه ها را پوشش می دهد.
نویسنده : استاد بابک صوفیانی
تهیه شده در گروه آموزشی_انگیزشی دفتر خدمات مسافرتی سفرهای نمونه آمیهان
مترجم : بابک صوفیانی